Marjan Eggels I TextielHULDE

Een etalage expositie met een grote verscheidenheid aan textiele werkvormen 

“Mijn producten ontstaan uit een ontdekkingsreis in 3D, zonder me vast te pinnen op één techniek.”

Textielvormgever Marjan Eggels (Heythuysen, 1966) is geboeid door garen en draadjes. Deze interesse vindt zijn oorsprong in het 3 Suisses garenboek dat ze in haar jeugd van haar moeder kreeg en sindsdien niet meer uit haar leven is verdwenen.
Eggels legt de basis voor haar vormgeverschap in Weert, waar ze een vaktechnische opleiding Kostuum/Couture aan Drakesteyn afrondde. Aansluitend volgt een modeopleiding aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht (afgerond in 1991) en een Master Mode, Vormgeving & Strategie aan ArtEZ in Arnhem.
Tijdens deze studies wordt duidelijk dat Marjan een enorme fascinatie heeft voor patronen en structuren: “Een gewone draad is saai."

Marjan Eggels     

April 2020: de nieuwe blauwe jurk, gebaseerd op een Pierre Cuypers-sjabloon, wordt in elkaar gezet I Annex raam 2

Na enkele jaren als textielvormgever/stylist gewerkt te hebben, besluit Marjan Eggels een andere richting in te slaan. Echter, in 2010 blijkt toch dat ‘het bloed kruipt waar het niet gaan kan’ en pakt ze de draad letterlijk weer op. Ze wordt vrij textielkunstenaar en start haar eigen, kleinschalige atelier Akaratos (het Hongaarse woord voor eigenzinnig). 
Een grote verscheidenheid aan textiele werkvormen, dat is wat opvalt aan de ontwerpen. Het experiment en de ontdekkingstocht met het materiaal en de techniek zijn niet alleen belangrijk voor haar, ze haalt er ook veel plezier uit. Breien, spinnen, borduren, laseren, 3D-computerontwerp: in het werk vermengen zich zowel ambachtelijke als eigentijdse technieken. Alle materialen die Marjan Eggels gebruikt, hebben een natuurlijke afkomst, zoals wol, alpaca, zijde, katoen, linnen, viscose, bamboe.

vazen en lampen van wol

Vazen, schalen en lampenkappen, hoofdzakelijk gemaakt van wol. Marjan Eggels laat zich graag inspireren door de eenvoud en schoonheid van de materialen. Wanneer Marjan in 2010 haar eigen, kleinschalige atelier Akaratos opstart, trekt ze dat jaar tijdens de Dutch Design Week met haar gebreide vazen meteen de aandacht. De Italiaanse interieurarchitecte Rossana Orlandi en de New Yorkse kledingwinkel Anthropologie behoorden al snel tot haar klanten en vormden een belangrijke stimulans voor haar carrière.
Wanneer ze wol gebruikt spint, breit, vervilt en verwerkt ze alles zelf om tot het definitieve product te komen. Tegelijkertijd probeert Marjan Eggels ook altijd de grens van het gebruikte materiaal op te zoeken.

Marjan Eggels, VAZA metaal (detail)           Marjan Eggels, Vaza metaal

Marjan Eggels, Vaza08, 2010

Wollen vazen I Annex raam 1

Marjan Eggels, gebreide lamp

Gebreide wollen lampen I Annex raam ingang en raam 3 

cuypers project

In 2018 ontstond het Cuypers-project, geïnspireerd door de sjablonen van de Limburgse architect/ontwerper Pierre Cuypers (1827-1921). Bekende gebouwen van Cuypers zijn het Rijksmuseum en Centraal Museum in Amsterdam. Zijn atelier gebruikte de sjablonen om op eenvoudige wijze interieurdecoraties te reproduceren.
Met de motieven van sjablonen als uitgangspunt ging Eggels aan de slag en combineerde oude en nieuwe textieltechnieken, zoals spinnen, machinaal borduren, lasersnijden en industrieel breien. Deze experimenten werden vervolgens in het TextielLab in Tilburg doorontwikkeld. Het resultaat: een assortiment machinegebreide, enorm brede stoffen die niet alleen decoratief, maar ook functioneel zijn. Ze zijn namelijk geluidsisolerend. De stoffen zijn vervolgens verwerkt in een aantal bijzondere roomdividers. In de Annex hangt een wolwitte gebreide roomdivider uit deze serie (detailfoto's hieronder)

Sjabloon Pierre Cuypers, collectie Cuypershuis (foto Peter Kessels)           Sjabloon Pierre Cuypers, collectie Cuypershuis (foto Peter Kessels)

Sjablonen architect/ontwerper Pierre Cuypers, collectie Cuypershuis (foto Peter Kessels)

Marjan Eggels, ideevorming breisels

Marjan Eggels, basisontwerp/eerste verwerking van de sjablonen op de eigen breimachine

Detail gebreide roomdivider TextielLAB

Detail gebreide roomdivider TextielLab

Details van de i.s.m. TextielLab Tilburg ontwikkelde machinegebreide stalen voor screens/roomdividers

De overige in de Annex geëxposeerde roomdividers zijn eveneens gebaseerd op de sjablonen van Cuypers. Deze zijn echter niet gebreid, maar geweven, gelaserd en daarna bewerkt. De productie ervan vond plaats in de werkplaatsen van SPARKLAB Den Bosch en FABLAB013 Tilburg.
Ook in de roomdividers zien we Eggels voorliefde voor patronen en 3D-structuren duidelijk terugkomen.

Marjan Eggels, roomdivider

Cube design Museum, Showroom Limburg 2018 (foto Ruud Balk, detail)

couture

Eigentijds, comfort en gebruiksgemak zijn de uitgangspunten voor de kledingstukken die Marjan Eggels onder haar Akaratos-label uitbrengt. De kleding draagt als een cocon: natuurlijk, behaaglijk en persoonlijk.
De grijze wollen jas vormde onderdeel van haar eindexamencollectie, waarmee ze in 1991 de modeopleiding in Maastricht afrondde. De groene jas met detail in geruite stof ontstond in 1993. Een typisch voorbeeld van 'slow fashion'. Het verwerken van een ruitstof kost namelijk veel tijd wanneer je wilt dat de ruiten exact aansluiten. 

Marjan Eggels, grijze wollen jas           Marjan Eggels, grijze wollen jas

Marjan Eggels, groene wollen jas, detail ruit

Wollen jassen I Annex raam 2

De twee speciaal voor de presentatie in de Annex ontworpen couture jurken, links en rechts vooraan in de etalage, zijn eveneens gebaseerd op een sjabloon van de architect Pierre Cuypers. Marjan heeft dit ‘vertaald’ en ingenieus verwerkt in de structuuropbouw van de jurken zelf.
Het patroon op de blauwe jurk is gelaserd. Voor de witte jurk is het verwerkte sjabloon omgezet op de stof in strepen via een druktechniek en dit is vervolgens geborduurd met de naaimachine.

       Marjan Eggels, jurk patroon over sjabloon Cuypers

Laserpatroon sjabloon Pierre Cuypers klimop met vrouw (detail) en jurkpatroon over sjabloon Cuypers heen afgetekend

Marjan Eggels, blauwe jurk in de pas

Blauwe jurk in de maak I eindresultaat Annex, raam 2

Marjan Eggels patroon jurk borduren

Marjan Eggels

Witte jurk in de maak I eindresultaat Annex, raam 2

sjaal

Als onderdeel van het Cuypers-project ontwikkelde Marjan Eggels in samenwerking met het TextielLab een industrieel gebreide sjaal van handgesponnen garen. De sjaals zijn draagbaar aan twee kanten en gemaakt uit een combinatie van merinowol, bewerkte en ecologische katoen.
Eerst heeft Marjan de garens handmatig gesponnen. Het uitgangspunt voor het maken van garens was om de structuur van het originele schapenvacht zichtbaar te houden. Er zijn meer dan 400 schapenrassen, allemaal met hun unieke vacht. Als een draad wordt gemaakt, gekaard en machinaal gesponnen, blijft er niet veel over van deze uiterlijke kenmerken van de structuur van de vacht. Dit vond Marjan jammer en zij zag het als een uitdaging om het garen zo te maken dat de uiterlijke kenmerken van de vacht zichtbaar blijven. Dat kan, maar is een arbeidsintensief proces. Tot slot werden de gesponnen garens gecombineerd met een nieuwe techniek: machinaal breien.

Wollen sjaal ontwikkeld ism Textiel Lab

Marjan Eggels, detail sjaal breisels beide zijden TextielLab 

metalen breisels

Een experiment met metaaldraad mondde uit in deze halssieraden. Ze zijn met de hand ajour gebreid van een dunne koper- en zilverdraad. Dit ‘kantbreien’ levert een open breiwerk op, dat licht en luchtig werkt en tegelijkertijd contrasteert met de harde metalen draad. Net zoals dat voor andere producten geldt, is de definitieve vorm van de halsdecoraties pas ontstaan tijdens het breien. Niets lag van tevoren vast.

Annex raam 3

Marjan Eggels, ajourbreisel zilverdraad

Marjan Eggels, metalen breisel zilverdraad

Marjan Eggels, metalen breisel koperdraad

 

Tot slot nog een korte film waarin Marjan Eggels zelf over haar werk vertelt. Meer informatie over Marjan Eggels via www.akaratos.nl.

____________________________  

De Annex – Meikoel 3 – Weert
De Annex is een tentoonstellingsruimte waar professionele hedendaagse beeldende kunst en vormgeving zichtbaar is voor een divers publiek. Tijdens de presentatie van Marjan Eggels is de Annex vanwege de RIVM-richtlijnen helaas niet toegankelijk. De expositie is echter zodanig ingericht dat je alles goed kunt bekijken door de etalageramen; 7 dagen in de week terecht van 10 tot 22 uur. 
Volg ook de socials van de Annex de hele zomer lang > Facebook: @annexweert en Instagram: @de_annex