Marjan Eggels I TextielHULDE 2 > 19.06.20 - 24.08.20

Textielvormgever Marjan Eggels (Heythuysen, 1966) is geboeid door garen en draadjes. Deze interesse vindt zijn oorsprong in het 3 Suisses garenboek dat ze in haar jeugd van haar moeder kreeg en sindsdien niet meer uit haar leven is verdwenen.
Eggels legt de basis voor haar vormgeverschap in Weert, waar ze een vaktechnische opleiding Kostuum/Couture aan Drakesteyn afrondde. Aansluitend volgt een modeopleiding aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht (afgerond in 1991) en een Master Mode, Vormgeving & Strategie aan ArtEZ in Arnhem. Tijdens deze studies wordt duidelijk dat Marjan een fascinatie heeft voor patronen en structuren: “Een gewone draad is saai."

Textielhulde Marjan Eggels Annex

Na enkele jaren als textielvormgever/stylist gewerkt te hebben, besluit Marjan Eggels een andere richting in te slaan. Echter, in 2010 blijkt toch dat ‘het bloed kruipt waar het niet gaan kan’ en pakt ze de draad letterlijk weer op. Ze wordt vrij textielkunstenaar en start haar eigen, kleinschalige atelier Akaratos (het Hongaarse woord voor eigenzinnig). Dat jaar trekt ze tijdens de Dutch Design Week met haar gebreide vazen meteen de aandacht.
Een grote verscheidenheid aan textiele werkvormen, dat is wat opvalt aan de ontwerpen. Het experiment en de ontdekkingstocht met het materiaal en de techniek zijn niet alleen belangrijk voor haar, ze haalt er ook veel plezier uit. Breien, spinnen, borduren, laseren, 3D-computerontwerp: in het werk vermengen zich zowel ambachtelijke als eigentijdse technieken. Alle materialen die Marjan Eggels gebruikt, hebben een natuurlijke afkomst, zoals wol, alpaca, zijde, katoen, linnen, viscose, bamboe.

cuypers project

In 2018 ontstond het Cuypers-project, geïnspireerd door de sjablonen van de Limburgse architect/ontwerper Pierre Cuypers (1827-1921). Zijn atelier gebruikte de sjablonen om op eenvoudige wijze interieurdecoraties te reproduceren.
Met de motieven van sjablonen als uitgangspunt ging Eggels aan de slag en combineerde oude en nieuwe textieltechnieken. Deze experimenten werden vervolgens in het TextielLab in Tilburg doorontwikkeld. Het resultaat: een assortiment machinegebreide, enorm brede stoffen die niet alleen decoratief, maar ook functioneel zijn. Ze zijn namelijk geluidsisolerend. De stoffen zijn vervolgens verwerkt in een aantal bijzondere roomdividers. In de Annex hangt een wolwitte gebreide roomdivider uit deze serie.

De overige in de Annex geëxposeerde roomdividers zijn eveneens gebaseerd op de sjablonen van Cuypers. Deze zijn echter niet gebreid, maar geweven, gelaserd en daarna bewerkt. De productie ervan vond plaats in de werkplaatsen van SPARKLAB Den Bosch en FABLAB013 Tilburg.
Ook in de roomdividers zien we Eggels voorliefde voor patronen en 3D-structuren duidelijk terugkomen.

couture

Eigentijds, comfort en gebruiksgemak zijn de uitgangspunten voor de kledingstukken die Marjan Eggels onder haar Akaratos-label uitbrengt. De kleding draagt als een cocon: natuurlijk, behaaglijk en persoonlijk.
De twee speciaal voor de presentatie in de Annex ontworpen couture jurken zijn eveneens gebaseerd op een sjabloon van de architect Pierre Cuypers. Marjan heeft dit ‘vertaald’ en ingenieus verwerkt in de structuuropbouw van de jurken zelf.

Textielhulde Marjan Eggels Annex

Textielhulde, Marjan Eggels, Annex 2020

Textielhulde, Marjan Eggels, Annex 2020

metalen breisels

Een experiment met metaaldraad mondde uit in deze halssieraden. Ze zijn met de hand ajour gebreid van een dunne koper- en zilverdraad. Dit ‘kantbreien’ levert een open breiwerk op, dat licht en luchtig werkt en tegelijkertijd contrasteert met de harde metalen draad. Net zoals dat voor andere producten geldt, is de definitieve vorm van de halsdecoraties pas ontstaan tijdens het breien. Niets lag van tevoren vast.

Textielhulde Marjan Eggels Annex

Tot slot nog een korte film waarin Marjan Eggels zelf over haar werk vertelt. Meer informatie over Marjan Eggels via www.akaratos.nl.